آرایشی و زیبایی, مراقبت و سلامتی

بالیاژ مو چیست؟

بالیاژ مو چیست

بالیاژ مو چیست؟

رنگ کردن مو، یکی از پرطرفدارترین خدمات زیبایی محسوب می‌شود. به خصوص که در عصر مدرن، به لطف تکنولوژی هر روز تکنیک‌های جدیدی در این زمینه معرفی می‌شود: از امکان اجرای انواع رنگ‌های فانتزی سبز، زرد و آبی گرفته تا اجرای هایلایت‌های تکه‌ای و آندرلایت‌ها؛ همه و همه باعث پیشرفت و گسترش صنعت رنگ مو شده‌اند. در این میان، برخی از تکنیک‌ها مانند بالیاژ، از همه محبوب‌تر هستند و بیشترین درخواست‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. اما علت این همه استقبال از تکنیک بالیاژ چیست؟

بالیاژ مو را بهتر بشناسید

بالیاژ مو چیست 1

بالیاژ «Balayage»، واژه‌ای برگرفته از زبان فرانسه به معنای جارو است. اما در صنعت زیبایی و هنر، با مفهوم ایجاد طیف رنگ و بعد شناخته می‌شود. بالیاژ را می‌توان یکی از ابداعات فرانسوی صنعت زیبایی دانست که در شهر پاریس متولد شده است. این تکنیک، نخستین بار در دهه 70 میلادی در آرایشگاهی به نام کاریتا مورد استفاده قرار گرفت.

در این تکنیک جذاب و متفاوت، معمولا خبری از فویل پیچی و جداسازی منظم تارهای مو نیست. بلکه آرایشگر با توجه به دیدگاه و مهارت خود، لایه‌های مو را جدا می‌کند و آنها را با مقدار متفاوتی از طیف رنگ مورد نظر می‌پوشاند. طیف رنگ در قسمت سطحی موها روشن‌تر است و در لایه‌های بعدی، به مرور تیره می‌شود. به همین خاطر است که بالیاژ را، تکنیک نقاشی با دست آزاد یا رنگ آمیزی تصادفی نیز می‌نامند.

البته در برخی موارد، آرایشگر برای سهولت کار از جدا کننده‌های نایلونی یا سیلیکونی استفاده می‌کند. این امر به خصوص زمانی که موهای مراجعه کننده خیلی پر و بلند باشد کاربرد دارد.

24 بالیاژ مو چیست

چرا برخی از آرایشگران از فویل برای اجرای بالیاژ استفاده می‌کنند؟

اگر تا به حال موهایتان را دکلره نکرده باشید یا رنگ موهایتان در تناژ تیره و شرابی باشد، اجرای بالیاژهای روشن دشوار است. چرا که رنگدانه‌های موی طبیعی و تناژهای رنگ در سری نچرال و شرابی، به سختی از بین می‌روند.

در چنین شرایطی، آرایشگر ممکن است از فویل برای اجرای دکلره موهایتان کمک بگیرید. فویل، محیطی مناسب برای واکنش‌های پودر دکلره و اکسیداسیون ملانین(رنگدانه مو) فراهم می‌نماید. در نتیجه، فرایند دکلره و از بین رفتن رنگدانه‌ها را تسریع و تقویت می‌نماید.

بعد از اتمام فرایند بلیچینگ یا همان دکلره موها، آرایشگر فویل‌ها را باز می‌کند و باقی مراحل بالیاژ را در روند معمول خود ادامه می‌دهد.

مزایای بالیاژ مو چیست؟

محبوبیت بالیاژ در این سال‌های اخیر و همچنان روی مد بودن و پرطرفدار بودن آن نشان از اقبال خوش و طرفداران بی‌شمار این تکنیک رنگ مو دارد. بالیاژ یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های رنگ مو است و علت این استقبال، تا حد زیادی به مزایای بی‌شمار این ترفند مرتبط است.

از جمله مزایای مورد توجه این تکنیک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماندگاری بالا

اجرای رنگ مو با تکنیک بالیاژ، ماندگاری بسیار بالایی دارد. در واقع این با این تکنیک، موهای شما دیگر احتیاجی به ترمیم و ریشه گیری ندارند و طیف متغیر رنگ موی شما همچنان حفظ می‌شود. همچنین اگر از رنگ‌های فانتزی یا موقت استفاده کرده‌اید، در صورت نیاز می‌توانید هرچند وقت یکبار با رنگساژهای مناسب، طراوت و جذابیت را به موهایتان برگردانید.

  • حفظ سلامت مو

در تکنیک بالیاژ، آرایشگر صرفا لایه‌های تصادفی از موهایتان را رنگ می‌کند. درنتیجه برخلاف دیگر تکنیک‌های رایج، همه قسمت‌های موی شما رنگ و دکلره نمی‌شوند. به خصوص، سلامت ریشه و فولیکول مو نیز به خطر نمی‌افتد.

  • مراقبت آسان

حجم و لایه‌های رنگی که در تکنیک بالیاژ روی موهایتان ایجاد می‌شود، زیبایی چشمگیری را به وجود می‌آورند. در‌واقع، شما می‌توانید بدون استفاده از انواع حالت دهنده‌ها، سشوار، بابلیس و … موهای جذابی داشته باشید. با انتخاب بالیاژ، در هر لحظه و هر جا، موهایتان برای شرکت در مهمانی و مجالس مختلف آماده هستند.

موی فر

همچنین، از آنجایی که بخش زیادی از موهای شما در بالیاژ درگیر رنگ و دکلره نمی‌‌شوند، مراقبت از آنها آسان است. اما از یاد نبرید که داشتن روتین مراقبتی مناسب، برای حفظ سلامت و زیبایی موهایتان امری غیر قابل اجتناب است.

  • خلق ظاهر طبیعی

اگر به دنبال تکنیک رنگ مو با ظاهر طبیعی و نچرال هستید، بالیاژها را انتخاب کنید. این تکنیک با ایجاد کنتراست ملایم و تدریجی، ظاهری فوق‌العاده طبیعی روی موهایتان خلق می‌نماید.

 

  • افزایش حجم مو

موهایتان نازک و کم پشت است؟ بالیاژ شما را نجات می‌دهد. طیف متغیر رنگ مو در این تکنیک، حجم فوق‌العاده‌ای به موهایتان می‌دهد. حتی می‌توانید با اضافه کردن چند لایت ملایم، این مزیت بالیاژ را تقویت کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

فرق هایلایت و بالیاژ را بدانید

تفاوت بالیاژ و هایلایت چیست؟ سوال مهمی که برای اغلب مراجعه کنندگان رنگ مو پیش می‌آید همین است. حقیقت این است که بالیاژ تعریفی از روش یا سبک رنگ مو نیست. بلکه تکنیکی حرفه‌ای برای اجرای طیف تصادفی از تناژهای مختلف رنگ مو است. در این تکنیک، لایه‌های مو از بالا تا پایین، تناژهای متفاوتی از رنگ مو را به خود می‌گیرند و ظاهری سه بعدی به وجود می‌آورند.
اما  این تغییر طیف، بسیار تدریجی است و می‌توان گفت کنتراست کمی را خلق می‌نماید.

هایلایت و بالیاژ

تکنیک هایلایت برخلاف بالیاژ، برای ایجاد کنتراست‌های شدید و قابل تشخیص اجرا می‌شود. فویل پیچی‌ها در این تکنیک، کاملا حساب شده و منظم هستند. همچنین، آرایشگر می‌تواند با توجه به سبک هایلایت، نقاط مشخصی از موهایتان را دکلره کند. در سبک‌های مختلف تکنیک هایلایت، کنتراست رنگ مو کاملا قابل مشاهده است.

بالیاژ برای چه کسانی مناسب است؟

تکنیک بالیاژ، با تکیه بر ایجاد طیف متغیر رنگ مو اجرا می‌شود. با این شرایط، بدیهی است که هرچقدر مو بلندتر باشد، امکان مانور بیشتری وجود دارد. به همین خاطر است که انتخاب بالیاژ، اکثرا به افرادی توصیه می‌شود که موهای بلندی دارند.

تکنیک بالیاژ از نظر بودجه مالی، در دسته خدمات زیبایی نسبتا گران قیمت دسته بندی می‌شود. چرا که لایه بندی و ایجاد سطوح سه بعدی روی موها، به مهارت و تجربه بالایی احتیاج دارد. به علاوه، اجرای این تکنیک بسیار زمان‌بر است و حداقل چندین ساعت طول می‌کشد. اگر به دنبال رنگ موهای اقتصادی‌تر هستید، بهتر است به سراغ تکنیک‌های سامبره و آمبره بروید.

روش‌های مراقبت از موهای بالیاژ شده

پیش از این اشاره شد که موهای بالیاژ شده نسبت به دیگر انواع رنگ مو، به محافظت کمتری احتیاج دارند. اما همه ما به خوبی می‌دانیم که موهایمان، در هر شرایطی به مراقبت نیاز دارند. به خصوص، زمانی که متحمل فشار ناشی از واکنش‌های شیمیایی رنگ مو و دکلره شده باشند.

بالیاژ مو چیست

 

1. شامپوی مناسبی انتخاب کنید

از یاد نبرید که در تکنیک بالیاژ، بخشی از موهای شما رنگ و دکلره دارند و شامپوهای معمولی نمی‌توانند به خوبی از آنها مراقبت کنند. بهتر است در اولین فرصت به سراغ شامپوی مخصوص موهای رنگ شده بروید. این محصولات، اغلب حاوی ویتامین‌های ضروری و کمپلکس‌های تقویتی هستند و به حفظ سلامت موهایتان کمک می‌کنند.

 

2. از خاصیت نرم کننده غافل نشوید

نرم کننده‌ها، قهرمان و ناجی موهای شما هستند. آنها می‌توانند طراوت و شادابی موها را با هر سطح از آسیب احیا کنند. اما متاسفانه، بسیاری از افراد فواید این محصول را نادیده می‌گیرند یا به شکل صحیحی از آن استفاده نمی‌کنند.

نرم کننده‌ها با باز کردن گره‌های مو، تا حد زیادی در کاهش و کنترل ریزش مو موثر هستند و احتمال ایجاد موخوره را به حداقل می‌رسانند. همچنین، از خشکی و دهیدراتاسیون موهای رنگ شده نیز ممانعت می‌کنند.

بالیاژ مو چیست

3. ماسک مو را از یاد نبرید

برخی معتقدند که ماسک مو و نرم کننده، تفاوت چندانی با‌هم ندارند و می‌توانند به صورت جایگزین مورد استفاده قرار گیرند. در حالی که این دو محصول، تفاوت‌های بنیادینی در نحوه استفاده و کاربری خود دارند. ماسک مو، سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مقوی است و با هدف درمان و تقویت کوتیکول و فولیکول مو تولید شده است. اما نرم کننده، تنها لطافت و طراوت موهایتان را تامین می‌نماید و نقشی در تقویت آن ندارد.

ماسک مو، زمینه را برای ترمیم آسیب‌های ساقه و ریشه فراهم می‌کند و انواع مختلفی دارد. شما می‌توانید با توجه به جنس و نیاز موی خود، از ماسک موهای آبرسان، تقویت کننده، ترمیم کننده، کراتینه و … استفاده نمایید.

4. روغن‌های مغذی را در روتین خود بگنجانید

15 بالیاژ مو چیست

یکی از راهکارهای بسیار راحت و موثر برای تقویت و ترمیم موها، استفاده از انواع روغن‌های مغذی و ضروری است. این روغن‌ها، اغلب منشا گیاهی و ارگانیک دارند و برخی نیز برای تاثیر بیشتر، با انواع ویتامین‌ها و مواد تقویت کننده فراوری می‌شوند.

ساختار لیپیدی این روغن‌ها، امکان عبور از لایه‌های عمقی پوست سر را برایشان فراهم می‌کند. این ویژگی، قدرت و سرعت جذب آنها را افزایش می‌دهد و باعث تقویت کارایی‌شان می‌شود.
از جمله روغن‌های مناسب برای تقویت موها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن‌ نارگیل
  • روغن کرچک
  • روغن زیتون بکر
  • روغن بادام تلخ و شیرین

شما می‌توانی با توجه به شرایط و نیاز موهای خود، انواع این روغن‌ها را تهیه و استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که این محصولات ارگانیک، برآمده از دل طبیعت هستند و دیدن نتایج موثر آنها به چند ماه زمان احتیاج دارد.

 

5. بیش از حد موهایتان را نشویید

6 بالیاژ مو چیست

شستشوی روزانه و بیش از حد موهای رنگ شده، باعث خشکی و آسیب کوتیکولی می‌شود. این کار، به تدریج موهایتان را دهیدراته و وز می‌کند و حالت پذیری آنها را کاهش می‌دهد. به همین خاطر است که توصیه می‌شود بعد از فرایند رنگ، هفته‌ای 1 تا 2 بار بیشتر موهایتان را نشویید.

همچنین، از شستشوی مو با آب داغ نیز خودداری نمایید. آب داغ، باعث ایجاد شوک در ساختار کوتیکولی تار مو و تحریک دهیدراتاسیون آن می‌شود.

 

6. روتین خواب مناسبی تدارک ببینید

556 بالیاژ مو چیست

ما به صورت میانگین، یک سوم از روز خود را به خواب و استراحت اختصاص می‌دهیم. در این زمان، موهای ما با سطح بالش، انواع گیره مو و … در تماس هستند. به همین خاطر است که متخصصان معتقدند، روتین خواب نقش مهمی در حفظ سلامت و زیبایی موها ایفا می‌کند.
از جمله مواردی که توصیه می‌شود به آنها دقت کنید عبارتند از:

  • از روبالشی‌های معمولی و نخی استفاده نکنید. این جنس پارچه، با سطح موهایتان اصطکاک ایجاد می‌نماید و باعث افزایش ریزش و گره خوردگی تار موها می‌شود. بهترین جایگزین برای روبالشی‌های نخی، پارچه‌های ساتن و ابریشم هستند.
  • هنگام خواب، موهایتان را محکم نبندید و از کش‌های سفت استفاده نکنید. متخصصان توصیه می‌کنند اسکرانچی‌های لطیف ساتن را جایگزین نمایید و با ملایمت موهایتان را به کمک آنها ببندید.
  • تا حد امکان از کلاه خواب کمک بگیرید. این کلاه‌ها، از اصطکاک و آسیب موها در طول خواب جلوگیری می‌نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *